Åslandsnuten

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Åslandsnuten (302 moh)

Hvor

På grensen mellom Time kommune og Sandnes kommune.

Fylkesvei 220 mellom Figgjo og Klepp. Fra Figgjo, parkeringsplass ved nedlagt jernbanelinje etter Figgjoelva.

Beskrivelse

Turen starter nord på opparbeidet sti langs nedlagt jernbanelinje som går parallellt med Figgjoelva. Følg denne til Bråstein og ta opp til venstre mot Gilja gard i sørøst retning. Forbi garden i samme retning går en traktorvei som en følger til endes. Toppen av Åslandsnuten ligger nå rett opp til høyre på sti i terrenget.

Åslandsnuten er en markert topp som synes på lang avstand. På samme måte gir den god utsikt fra toppen til tross for sine beskjedne 302 meter.

Ned tar vi den korteste turen sør mot vei. Stien går delvis på steintrapper som tyskerne bygget under

2. verdenskrig. Nede på veien følger vi denne en liten km tilbake til parkeringsplassen.

Hvor krevende?

Dette er en kort og lett tur som passer for de aller fleste. Bratt parti på korte strekk. I beskrevet turforslag må du beregne 45 - 60 minutt opp og ca 30 minutt ned til parkeringsplassen. Den blir enda kortere om en velger å gå fra høyeste punkt på vei tur/retur hvor vi kommer ned. Da bruker du en liten halvtime opp og ca 20 minutt ned.

Litteratur

100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening.

Vardeturen, Stavanger Aftenblad.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)