Øvre Maudal

Hvor

Øvre Maudal i Gjesdal kommune.

Fra vegkryss ved Byrkjedalstunet i retning Sirdal, sving opp mot Maudal og følg vei bratt oppover. Deretter går det ned mot Øvre Maudal og en tar til venstre og følger vei helt inn til kraftstasjonen i Øvre Maudal.

Beskrivelse

Turen starter oppover anleggsvei (stengt med gjerde) som går på nordsiden av kraftstasjonen. Veien krysser store rørledninger etter en stund som leder ned til kraftanlegget og vi fortsetter videre oppover. Anleggsveien går helt opp til demning ved Myrtjørna, men vi skal til høyre mot øst etter ca 1,5 km der hvor anleggsveien gjøre en bratt sving til venstre videre opp i terrenget. Nå fortsetter turen i terrenget. Først litt ned fra anleggsvei før det flater ut et lite stykke. Deretter er det mer eller mindre opp i terrenget hele veien. Brukbar sti som ikke er merket, men enkelte nødlinger viser også retningen. En skal opp mot skaret i øst, så retningen sier seg selv. Etter ca 45 min passeres en liten hytte langs stien. Etter hvert stiger terrenget mer og mer og det er til tider ganske bratte parti spesielt på slutten av skaret. Oppe av skaret åpner terrenget seg. Vi dreide mot nordøst og gikk mot høyde merket 843 på kartet med utsikt over Krokavatnet. Selve stien går imidlertid vider øst mellom Holavatnet og Krokavatnet. Etappen på sti langs nordsiden av Holavatnet skal visstnok være ganske spektakulær med stupbratt fjellside ned mot vannet. Vi hadde ikke tid til noe lengre tur denne gang og returnerte tilbake til Øvre Maudal etter en velfortjent matpause.

Hvor krevende?

Relativt krevende tur i variert terreng med betydelig stigning. Første etappe langs anleggsvei (delvis grov asfalt) går greit, men det blir ganske tungt senere i terrenget oppover skaret. Du må regne 1,5 - 2 timer før en kommer opp av skaret. Nedturen går naturligvis noe raskere.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)