Bossfjell

www.turinspirasjon.net © 2015

ansvarlig redaktør: Hermund Haugland

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Bossfjellhytta og Skjerevasshei (1157 moh)

Hvor

Sirdal- og Ryfylkeheiane.

Ådneram. Lite parkeringsmuligheter dersom du ikke har avtale med hytteeigere/grunneigere.

Beskrivelse

Turen starter forbi bom øverst i Ådneram hvor veien er vinterstengt. Dersom værforholdene tillater det, forlater vi vei og skuterspor for å gå ut i terrenget nord et lite stykke før vi setter kurs nordøst i retning Melrakktjørnene. Videre nordøst mot Skjerevatni hvor vi krysser vinterløype mellom Håheller og Taumevatn. Nå skal vi mot nord og opp på østsiden av Bekkjedalsknuten (1192 moh). Deretter er det mye nedoverbakke, først litt nord og deretter øst nedover Botnsdalen. Denne følger vi frem til Botnsvatnet hvor vi følger terrenget sørøst frem til Bossfjellhytta. Hytta eies av Statskog og må forhåndsbestilles for overnatting. Nøkkel utleveres bl.a i fjellbutikken på Ådneram. Vær forberedt på å måtte spa deg inn i hytta da den sjelden blir brukt på denne årstiden. Har du tid og krefter til overs, passer det med en tur opp på Skjerevasshei (1157 moh) sørvest for hytta før det blir kveld.

Dette høyfjellsområdet kan være ganske værhardt på vinteren, og beskrevet turforslag kan være vanskelig å navigere i dersom været er dårlig da det hverken finnes kvister eller skiløyper her. Et tryggere alternativ er å følge skuterspor som går nesten parallellt med vinterstengt vei fra Ådneram. Skuterspor går til kraftstasjon øst for Austre Flogvatn, så fra dette vannet må en forlate skuterspor og fortsette øst mot Håhellarvatnet og videre opp på Rosskreppfjorden. Ned på fjorden øst for midterste demning. Du må selvfølgelig være sikker på at isen er sikker, og spesielt være oppmerksom på åpninger i isen mellom overgangen fastland og vann.

Hvor krevende?

Relativt krevende skitur hvor en bør ha nødvendig utstyr og erfaring. Tiden du bruker er veldig avhengig av vær- og skiforhold, men det går ca 4 - 5 timer hver vei. Kort topptur opp fra hytta er gjort på en liten halvtime.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)