Brusaknuten

Brusaknuten (430 moh) med rundtur

Hvor

På grensen mellom Hå kommune og Time kommune.

Mellomstrand mellom Undheim og Bue. Ta av på veg opp til høyre i enden av Mellomstrandsvatnet når du kommer fra Undheim. Følg vei opp til du kommer til stor parkeringsplass ved hytte og skillegarder etter grind. Hvis vei opp er stengt med bom, må en parkere på egnet sted nede langs vei mellom Mellomstrandsvatnet og Oslandsvatnet.

Beskrivelse

Turen starter på grusvei opp til hytte og skillegarder. Deretter sør på traktorvei på østsiden av hytte. Etter å passert høyde (375 på kartet) på høyre side får en utsikt sør mot Brusaknuten, og skilt viser merket sti til toppen langs østsiden av et myrområde. En kan også eventuelt følge traktorvei så langt den går lans vestsiden av myra og deretter følge terrenget mot steingard på nedsiden av Brusaknuten. Merket sti går deretter sørvest mot høyre opp i terrenget til du nærmer deg toppen. Over gjerdeklyver og siste stigning opp til toppen. Brusaknuten er Jærens høyeste punkt, og her har du flott utsikt i alle retninger.

Et annet alternativ til toppen er fra Brusali mellom Kartavoll og Matningsdal. Parkering et lite stykke før gard på Brusali. Start med å følge traktorvei til venstre oppover og videre opp i terrenget nordøst mot selve toppen. Ikke sti her, men du kan ikke unngå å finne frem til den markerte toppen.

Anbefaler sterkt en rundtur i variert terreng hvor en etter toppen av Brusaknuten følger terrenget ned mot vest og over gjerdeklyver. Videre ned i terrenget mot vest og deretter på grusvei hvor en kommer inn på merket sti mot Bruaberget (se egen turbeskrivelse til Bruaberget fra Brusali). Godt merket sti fører deg forbi høydene ved Bruaberget og ned mot nord gjennom skogen til vestre del av Kartavatnet. Deretter litt trangt parti langs vannet før en kommer ut i åpent terreng og traktorvei som går på nordsiden av Kartavatnet. Her kan en også ta en avstikker opp til Karten (se egen turbeskrivelse til Karten fra Kartavoll). Videre nordøst i lettgått terreng og merket sti mot øvre del av skogskant i østre del av Kartavatnet. Over en gjerdeklyver og videre på merket sti mot øst langs sørsiden av lite vann hvor en kommer inn på traktorvei som en startet etter hytte og skillegarder.

Hvor krevende?

Kort og enkelt topptur hvor du bruker 30 - 40 minutt opp til toppen. Kan anbefales for de aller fleste. Anbefalt rundtur forlenger turen med ca 1 time avhengig av tempo. I fint vær blir dette fort en rundtur på totalt 3 timer inkludert pauser hvor en har tatt seg god tid til å nyte flott utsikt over Høg-Jæren.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)