Bursfjellet

Bursfjellet (365 moh)

Hvor

Time kommune.

Eikeland mellom Ålgård og Bryne. Fra Bryne forbi Lye og Melsvatnet. Fortsett mot Ålgård uten å svinge av mot Taksdal og Undheim. Etter en halv km fra avkjøring til Taksdal svinger du av til høyre mot Eikeland rett etter busstoppeplass. Følg vei innover og forbi innkjøring til Riset og videre inn til Øydgard gard. Parkering ved driftsbygning, men spør om tillatelse først for sikkerhets skyld.

Beskrivelse

Turen starter over gjerdeklyver og langs en kjerrevei sør-øst mot Bukkaknuten. Turen er merket, men maling på steinene er ikke alltid synlige. Videre på kjerrevei opp i landskapet og over Bukkaknuten hvor en har topper på hver side. Nå går det nedover fremdeles på kjerrevei mot vegetasjonsområde. Over en ny gjerdeklyver og videre på god sti frem til hytte på høyre side. Nå går det stort sett oppover helt opp til toppen, delvis på steiner og sti i kulturlandskap. Stort sett godt merket sti. På toppen har du fin utsikt i alle retninger, bortsett fra nord-øst hvor Edlandsfjellet sperrer for utsikten videre. Det er ikke uvanlig at personer som starter fra Ålgård kombinerer Edlandsfjellet og Bursfjellet til en passende treningsøkt. Vi skal imidlertid tilbake til parkeringsplassen på Øydgard via Riset gard. Nedturen starter derfor nord på delvis sti (ikke merket). Følg terrenget nedover, men ikke gå for langt vest da det er ganske bratte parti her. Når du er nesten nede på sletta, følger du kjerrevei til venstre og følger denne i flott kulturlandskap. Videre langs bekk ned til Riset gard. Fra garden må du gå på asfaltvei tilbake til Øydgard gard.

Hvor krevende?

Ca en time bruker du opp. Ned via Riset omtrent det samme. Du må derfor beregne 2,5 - 3 timer på hele rundturen inklusiv pauser. Dette er en flott topptur som dessverre er ukjent for mange i forhold til populære turer i nærheten som Edlandsfjellet, Urådalen og Bjødnalia. Personlig har jeg denne toppturen som en av mine favoritter i området. Flott utsikt og fint terreng. Dersom du er heldig har du kanskje sett både ørn, ravn og hoggorm på turen.

Litteratur

Mener å huske den var beskrevet som en av flere toppturer i Time kommune på 90-tallet.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)