Eidavatn

Hvor

Hjelmeland kommune.

Ferje fra Hjelmeland til Nesvik. Kjør til Gullingen og videre på anleggsvei forbi startpunkt for fottur til både Sandsa og Stranddalen turistforeningshytter. Hold vei til høyre når du kommer opp til Blåsjømagasinet. Parkering ved hytte rett før Førrevassdammen.

Beskrivelse

Turen starter sør over demningen med utsikt nedover Førrejuvet. Etter et par km på grusvei går vi ut på sti til venstre mot øst før Stora Gilavatnet. Nå kommer vi ut i ganske tungt småkuppert bergterreng samtidig som vi må gå rundt flere vann. Etter en stund kommer vi til bro over kanal mellom Stora Gilavatnet og Blåsjø. Over bro fortsetter delvis sti sørover med nødler som de beste veivisere. Passerer Stora Blåfjell på høyre side mens vi fortsetter i samme retning, men etterhvert dreier sti litt mot sørvest før Øvre Sanddalsvatnet. Vi hadde lavo med, så det passet å rigge til leirplass ved vannet da det begynte å bli mørkt. Neste dag fortsatte vi på sti sør mot Blåfjellhytta som eies av Hjelmeland fjellstyre. Planen var å fiske oss sør langs vann til Eidsvatn, men været ble etterhvert så dårlig at vi heller prioriterte å komme frem til Eidavatn turistforeningshytte hvor vi kunne fyre i ovnen og få litt varme. Fra Blåfjellenden fortsetter sti sør langs vannet. Stikryss etter en liten km fra Blåfjellhytta, men vi fortsetter rett frem langs vannet. Nytt stikryss etter ca 2 km hvor vi tar opp til høyre fortsatt i retning sør. Er nå på merket tursti som vi følger helt frem til Eidavatn. Etter et par timer hvor vi fikk tørket og varmet oss, returnerte vi tilbake til lavo ved Øvre Sanddalsvatnet. Hjem dagen etter etter en fuktig og forblåst natt i lavo.

Det finnes flere (og bedre) løyper til Eidavatn. Turistforeningen har merket løype fra Melands Grønahei, Grasdalen, Nilsbu og Storsteinen.

Hvor krevende?

Beskrevet tur er ganske krevende i kuppert terreng, spesielt hvis du drar på tyngre sekk og teltutstyr. Du må regne med totalt ca 6 timer. Området er ganske værhardt og vår tur i månedsskifte september/oktober med kuling og regn/delvis sludd ble en heller mindre behagelig opplevelse. Turen ville helt sikkert blitt mer behagelig og interessant med bedre værforhold...

Litteratur

Ingen som jeg vet om, men Turistforeningen har beskrevet turløper fra andre nevnte turistforeningshytter.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)