Eikefjellet

Eikefjellet (321 moh)

Hvor

Gjesdal kommune.

Indre Lima fra E39 mot Oltedal og Sirdal. Parkeringsplass på venstre side rett etter avkjøring mot Gjesdal kirke i enden av Limavatnet.

Beskrivelse

Turen starter på gardsvei mot nord noen hundre meter før en fortsetter mot øst langs Fjedlaberget. Typisk kulturlandskap og lettgått terreng selv om det stiger noe. Er laget noen flotte sitteplasser langs sti med god utsikt over Limavatnet. Videre øst på sti i kulturlandskap og gjennom en kort skogssti. Etter skogsstien stiger det litt opp mot en høyde hvor en har fin utsikt mot Oltedalsvatnet og Ramndal. Stien fortsetter nå til høyre i litt småkuppert terreng ned til Streitatjørna og videre til speiderhytta ved Sjurtstjørna. Videre i småkuppert terreng sør og opp mot toppen med mast på. Fin utsikt i flere retninger fra toppen. For å få en rundtur fortsetter vi nordvest på sti ned i terrenget. Kommer ned på vei mellom indre Lima og Gjesdal kirke og følger veien tilbake til parkeringsplassen.

Hvor krevende?

Litt småkuppert enkelte steder, men turen passer for de fleste. Bruker ca 1 t til speiderhytta og deretter en liten halvtime opp til toppen. Ned går unna på ca en halv time og da har du hatt en fin rundtur på ca 2 t pluss pauser. Alternativ rute opp på toppen kan være fra Bjelland.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)