Fitjanuten

Fitjanuten (476 moh)

Hvor

Gjesdal kommune.

Auestad langs E39 sør for Ålgård. Sving av fra E39 over bro i enden av Klugsvatnet. Før selve garden, fortsett videre på grusvei inn til venstre og finn en egnet parkeringsplass. Nærmest grind der en starter gåturen kan de se ut som det er en etablert parkeringslomme på høyre side. Ikke bruk denne plassen som parkeringsplass da grunneiger ikke ønsker parkering her. Finn en egnet plass et godt stykke før selve grinda.

Beskrivelse

Turen starter på sti først langs venstre side av bekk som renner ned mellom Fitjanuten og Husafjellet. Ganske bratt opp til myrområde på høyre side. Stien krysser bekken på vei opp. Fortsett med myrområde på høyre side og på delvis sti nordøst oppover i terrenget slik at du når toppen ved å gå i en bue til slutt mot nordvest. Fra toppen er det flott utsikt i alle retninger. Hvis en går litt ned på en mindre topp vest, så får en enda bedre utsikt ned mot selve Skurve industriområde.

For å få en rundtur, kan nedturen fortsette bratt sør på sti og gjennom delvis skogsterreng før en kommer ned på samme sti.

Hvor krevende?

Relativt kort tur, men bratt. Beregn 40 - 50 minutt opp og noe mindre tid ned. Vil ikke anbefale den for barnefamilier selv om det er fullt mulig dersom man tar lenger tid til hjelp. Er du sånn noenlunde i form og ikke avhengig av godt tilrettelagt sti/løype, er dette en topptur du bør prøve ut.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)