Frafjordhatten

Frafjordhatten (815 moh)

Hvor

Gjesdal kommune.

Følg vei til høyre etter tunnel mellom Gilja og Frafjord. Liten parkeringsplass på høyre side av veien ved lite hus på Håland. Tidligere var det opparbeidet parkeringsplass inne ved gardene på Håland/Molaug, men nå ønsker de at vi parkerer ute ved hovedveien.

Beskrivelse

Turen starter ved å krysse veien og over bro (Brådlandsåna) inn til gardene på Håland/Molaug. Vi skal opp Norddalen og finner sti opp til venstre fra gammel parkeringsplass etter ca 500 m. Så er det bare å forberede seg på en etappe hvor det stiger kontinuerlig oppover dalen på østsiden av Norddalsåna. Dette er en del av Kjærlighetsstien som går mellom Molaug i Frafjord og øvre Espedal. Det er relativt bratt, men god sti gjennom vegetasjon som tar deg oppover dalen. Beregn en times tid i jevnt tempo før du er kommet opp dalen. Hvis du ikke har vært for sliten eller opptatt av å følge stitråkket i bratt terreng, så har du kanskje fått med deg minnetavle etter Tore Toresen Haaland som i 1850 ble stygt skadet etter møte med bjørn her.

Øverst i dalen krysser en elva som renner ned dalen over en bro og følger sti nord mot Stølsvatnet og videre langs vestsiden av vannet. Her er det nesten flatt, men kombinasjonen lyng og fuktig myr suger krefter og det kjennes fort i musklaturen etter oppstigningen i Norddalen. Nå går det flere sti/tråkk i terrenget og en tar sikte nordvest mot Murtedalstjørna. Siste bratte oppstigning til toppen gjenstår og en må bare finne en egnet rute da det ikke er merket noe sti opp. Finnes flere tråkk og diverse nødling som en kan følge. Vi tok utgangspunkt i skaret opp  på sørsiden av Frafjordhatten fra støl. Etter en bratt stigning i skaret dreide vi mot nørdøst før siste etappe. Kan være at det ville vært like naturlig å følgt skaret enda lenger opp før en tok til høyre mot toppen.

Frafjordhatten (815 moh) byr på imponerende utsikt i alle retninger. Nå var det ganske tunge mørke skyer i områder mens vi var på toppen som begrenset sikten noe, men liten tvil om hvilket potensiale denne plassen har. På nordsiden av toppen er det stupbratt ned mot Valevatnet, og en får nesten litt "Preikestol-følelse" når en går ut på kanten. Nedturen valgte vi på sørøst-siden i terrenget ned til sletten og Mortedalsvatnet. Deretter samme rute tilbake.

Hvor krevende?

Ganske krevende topptur med lang oppstiging langs Norddalen, sugende myr/lyng og bratt opp selve toppen. Vi tok det som en ettermiddag-/kveldstur og valgte et godt tempo for å komme tilbake til parkeringsplassen før det ble mørkt. Det går derfor å ta turen på ca 5 timer t/r, men vil heller anbefale å ta det som en dagstur (beregn ca 7-8 timer) hvor en kan nyte turen og ikke minst utsikten fra toppen. Hele turen går nemlig gjennom variert terreng og flott natur. Aller helst bør en vurdere å parkere en bil nede ved utleiehyttene i Frafjord slik at en kan ta det som en rundtur.

Litteratur

100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening.

Vardeturen, Stavanger Aftenblad.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)