Hågå

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Hågå (Hoka) (561 moh)

Hvor

Oltedal i Gjesdal kommune.

Fra Oltedal sentrum, kjør mot skiltet Oltedal kraftstasjon/Energisenter. Opparbeidet parkeringsplass ved skilt merket Storamyr friområde. Samme parkeringsplass som for tur til Uburhellaren, se egen turbeskrivelse.

Beskrivelse

Turen kan starte mot nedlagt kraftstasjon, men vi valgte å starte øst fra parkeringsplass på lettgått grusvei. Passerer snart bro over bekk og deretter til høyre et lite stykke før en fortsetter gjennom kort skogsti til venstre. Kommer til et stikryss hvor blåmerket sti mot venstre går til Uburhellaren. Vi skal noen få meter til høyre i stikryss og deretter opp til venstre på rødmerket grusvei. Følg grusvei og en krysser kraftlinje etter kort tid. God utsikt øst mot stor steinblokk hvor Uburhellaren ligger. Vi skal fortsette videre på grusvei til vi møter et lite skilt merket Hågå inn til venstre mot sør. Nå er det sti gjennom skog som gjelder. Det stiger temmelig bratt hele tiden gjennom skogen. Etter hvert flater det litt ut i mer åpent terreng, men det stiger fortsatt jevnt opp mot toppen i retning sørvest. Kjempeflott utsikt over store områder fra toppen. Ser Øvre Espedal, Bynuten, Oltedalsenderen og Bjerkreimsenderen for å nevne noen steder.

Hjemturen samme vei, men en kan ta en liten rundtur på slutten. I nevnte stikryss, følg merket sti vest så kommer en ned på vei mellom parkeringsplass og kraftstasjon.

Hvor krevende?

Dette er en skikkelig topptur! Den er ikke veldig lang, men med stor stigning. Ca 1,5t opp og en god time ned pluss pauser. Bør derfor beregne totalt 3-4 timer.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)