Høylandsfjellet

Høylandsfjellet (270 moh)

Hvor

Time kommune.

Melsvatnet mellom Lyefjell og Ålgård. Første parkeringsplass ved Melsvatnet fra Lyefjell der du svinger av til skytterhuset.

Beskrivelse

Turen starter ut på vei og noen meter ned mot Lyefjell før en tar av opp til høyre. Gjennom port og bratt oppover først på grusvei og deretter asfaltvei et stykke. Etter en stund kommer en stor gjødselkumme til syne på høyre side og nå er den verste stigningen over og en fortsetter på grusvei. Passerer et uthus for sauer og deretter vei til venstre. Vi skal imidlertid ta en rundtur og følger vei rett frem. Nå begynner en å få ganske god utsikt bl.a mot Bursfjellet. Grusveien går rundt hele toppen i en sirkel. Høylandsfjellet består av flere små topper, men Søre Håfjell lengst sør på toppen er høyest med sine 270 moh. Her har en god utsikt over bl.a Lyefjellet, Njåfjellet, Åsvatnet og Mosvatnet. Ned er det bare å ta korteste vei sør og ut på grusvei nedover.

Turen kan med fordel forlenges til andre fine områder i nærheten. Røynåsen nordvest og tur rundt Åsvatnet er aktuelle kombinasjoner. Ved sistnevnte kan en velge å følge vei ned via Åsen gard eller komme ned mot vei og parkeringsplass på en av flere traktorveier vest for der vi startet turen opp.

Hvor krevende?

Dette er en kort og lett tur hvor en selv velger hvor langt en vil gå i området. Litt bratt i starten, men det er bare å tilpasse tempoet til egen form.  I beskrevet turforslag bruker en 45 - 60 minutt på rundturen opp til toppen. Korteste vei ned går unna på 15 - 20 minutt, men her er det som sagt mange alternative muligheter.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)