Hetlandskogen

Hvor

Bjerkreim kommune.

Tengesdal mellom Bjerkreim og Egersund. Sving av fra E39 til høyre enten ved Bjerkreim eller like etter og følg fylkesvei 51 mot Tengesdal. Merket skilt i Tengesdal opp til høyre mot Hetlandskogen. Smal vei som går langs Eikesvatnet. Innerst ved Eikesvatnet er det to parkeringsmuligheter; rett frem til høyre eller ned til venstre ved vannkanten.

Beskrivelse

Hetlandskogen består av en rekke ulike turstier på kryss og tvers. Her er det bare å velge og vrake i alternativer og hvor langt en ønsker å gå. Vi valgte å starte mot øst og Hetlandsvatnet fra øverste parkeringsplass. Starter gjennom skogssti og kommer ned på kjerrevei langs vestsiden av Hetlandsvatnet. Krysset deretter vei som går inn til Hetlandsgardene hvor det også er sti til venstre nesten parallelt med vei i retning parkeringsplass. Vi fortsatte imidlertid rett frem og kort tid skrått opp i terrenget til høyre mot nord. Etter en stund svinger turstien til venstre mot vest og vi kommer ned til sørenden av Søra Furevatnet. Her er det nok et stikryss, men vi fortsetter rundt enden av vannet og deretter opp i terrenget mot nord langs et myrstrekk. Nå kommer vi til nok et stikryss hvor vi holdt til høyre mot nord først litt opp i terrenget og deretter ned langs vestsiden av Søra Furevatnet. Her går stien langs vannet og forbi to store holmer før stien svinger opp i terrenget igjen til venstre mot nordvest. Merket skilt mot Sventøl tj. Gjennom et nytt myrterreng og vi kommer til nordre enden av Svenstøltjernet.

Anbefaler en avstikker opp på topp like nord for Svenstøltjernet som i kartet er merket med 191 moh. Her er det flott utsikt i alle retninger. Deretter på sti igjen langs østsiden av tjernet og ned i myrterreng. Nå bar det opp i terrenget igjen før en kommer ned mot østsiden av Raubartjørna hvor kraftlinjen passerer. Flere stivalg, men vi følgte myrterreng mot sørøst tilbake til stikryss hvor vi tidligere gikk nord langs vestsiden av Søra Furevatn. Videre ned i myrterreng mot stikryss i sørenden av Søra Furevatn. Nå tok vi til høyre på kjerrevei mot sørvest som etterhvert går over til grusvei. Denne veien følger under kraftlinjen sør nedover i retning Eikesvatnet. Svinger etterhvert mot øst og en kommer ned til den andre parkeringsplassen. Kort etappe på slutten opp til vår parkeringsplass.

Hvor krevende?

Hetlandskogen innbyr til turer for alle i ulike lengder og varierende terreng. Her er det mange alternative løyper og en kan kombinere det med bading og rasteplasser langs flere vann. Enkelte områder (spesielt når en kommer litt opp i terrenget) er ganske fuktige myrområder. Vårt valg ble en rundtur på ca 3 timer, men vi hadde mange stikryss og alternative valgmuligheter underveis. Vær imidlertid oppmerksom på veldig rotete og forvirrende merking av de ulike løypene. Det blir for mye av det gode med ruter på kryss og tvers og hvor bruk av ulike farger på løyper i kart ikke stemmer med farger på stolper og skilt langs løypene. Bruk heller kartet og orienter deg selv underveis uten å bry deg om fargevalg på karttavler og stolper/skilt.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)