Karten

Karten (421 moh)

Hvor

Time kommune.

Kartavoll mellom Undheim og Bue. Fra Undheim mot Kartavoll. Liten parkeringsplass og traktorvei i starten av Husavatnet som ligger på høyre side.

Beskrivelse

Turen starter sør på traktorvei langs Husavatnet. Over grind og skrå opp i terrenget på sti sørøst mellom to små fjellpartier. Videre øst ned mot traktorvei som kommer opp fra andre enden av Husavatnet. Nå følger du traktorveien et stykke opp til høyre før du igjen svinger opp til høyre mot selve toppen. Siste etappe er på delvis sti oppover i terrenget. Karten er en topp som er godt synlig fra andre mer kjente topper som Synesvarden og Brusaknuten. Oppdatert 2011: Det er nå laget en anleggsvei som kan følges mer opp sør mot toppen før den dreier mot øst like under toppen. Fra her kan en velge å gå rundt som beskrevet ovenfor eller ta terrenget fatt den siste bratte stigningen opp på selve toppen. Utsikten fra toppen er god og mot vest får en oversikt over alle vindmøllene på Høg-Jæren. Om en liker den utsikten eller ikke får en avgjøre selv...

Alternativ løype er på traktorvei opp fra østsiden av Husavatnet. Det er mange muligheter opp på selve toppen før traktorvei og fra Kartavatnet. Enkelte velger å kombinere Karten med en tur til Brusaknuten (se egen beskrivelse).

Hvor krevende?

Dette er en kort og enkel tur som du bruker 45 - 60 minutter hver vei. Stiger en del, men det går stort sett jevnt og trutt oppover.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)