Løkenfagre

Løkenfagre

Hvor

Sirdal- og Ryfylkeheiane.

Suleskard vei mellom Ådneram og Brokke i Setesdal (vinterstengt vei). Fra Ådneram forbi Håhellarvatnet med demningen til Rosskreppfjorden ruvende på venstre side. Liten parkeringsplass langs vei ved nordøst-side av vannet. Turistforeningsløypa til Håhellarvatnet starter egentlig på nordvest-side av vannet og kan også velges som startpunkt. Dersom vannstanden i Fosselega som renner ut i Håhellarvatnet på nordøst-siden tillater det, foretrekker jeg å starte her.

Beskrivelse

Turen starter på traktorvei sørover i retning Håhellarhytta. Forbi Håhellerhytta sør på sti langs vannet i retning Gaukhei og Øyuvsbu. Før enden av Håhellarvannet går merket sti opp mot sørøst og Busteinsvatn. Her deler også stien seg, men vi fortsetter litt sørøst i retning Gaukhei før vi ved neste tjørn forlot merket sti. Følgte 900-meters linje på kartet sør i terrenget. Valgte å gå litt opp i terrenget etter en stund, men kunne nok like gjerne fortsatt langs 900-meteren helt frem til Løkenfagre. Fine teltmuligheter og området er et godt utgangspunkt for fiske oppover vassdraget til Sandvatn, eller nedover til Rågeloni.

Hjemturen tok vi på østsiden av vassdraget Kvina opp til Håhellarvatnet. Trangt, bratt og ulendt terreng mellom Kvina og topp på 973 moh gjorde at dette ikke var et alternativ jeg vil anbefale.

Hvor krevende?

Ca 2,5 timer hver vei med tung ryggsekk beregnet for telt/lavo. Det går naturligvis raskere med mindre dagstursekk, men her skulle vi overnatte og fiske hele helgen.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)