Lyngaland

Lyngaland med rundtur via Haraberget

Hvor

Lyngaland mellom Melsvatnet og Sæland i Time kommune.

Utgangspunktet for turen er Melsvatnet mellom Lyefjell og Ålgård. Parkeringsplass tre plasser langs Melsvatnet; ved innkjøring til skytterhus, noen hundre meter lenger mot sørøst med tilrettelagt badeplass og i enden av vannet når du kjører i retning mot Ålgård.

Beskrivelse

Turen starter langs Melsvatnet. Kryss FV 506 og fortsett inn på liten vei inn mot garden på Floen. Kort stykke etter garden tar en av til høyre i retning vest. Etter ca en halv km ligger Lyngaland på høyre side som er et gardsanlegg fra folkevandringstida. Her kan en tydelig se rester etter de gamle hustuftene.

For å forlenge turen fortsetter vi lenger vest. Først i terrenget langs liten skogkant og deretter ut på traktorvei. En liten avstikker opp til høyre mot nord ligger en topp med varde. Fra denne fortsetter vi videre vest over et myrområde og tar stigningen opp nordvest til Haraberget. Her ligger en liten koselig grillhytte. Husk å ta hensyn til at den er privat. Denne gang ble været så dårlig at vi avsluttet turen på korteste måte med å gå terrenget ned mot nordøst og deretter inn på en traktovei tilbake til FV 506. Et annet alternativ er å forlenge rundturen litt med å gå ned til gardene på Hadland fra Haraberget og deretter følge Hadlandsvegen et stykke ned. Ta vei inn til høyre som går på sørsiden av Hammaren før en kommer ned til Høyland.

Hvor krevende?

Enkel tur på delvis grusvei, asfalt, traktorvei og terreng. Her er det bare tempoet som bestemmer hvor krevende turen skal bli. Beregn 1-1,5 t på hele rundturen pluss pauser.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)