Rjuven

Hestebu - Urdalsknuten - Skammevarden

Hvor

Sirdal- og Ryfylkeheiane.

Berg i Valle (Setesdal). Opparbeidet parkeringsplass mot betaling etter å kjørt et godt stykke opp fra Berg på smal svingete grusvei. Parkeringsplassen ligger på høyre side og ikke i enden av veien.

Beskrivelse

Turen i Rjuven tar utgangspunkt i turistforeningshytta Bossbu, se egen turbeskrivelse til Stavskard th og Bossbu th.

Fra Bossbu th videre nordvest på turistforeningssti i retning Kringlevatn th. Stiger en del fra Bossbu, men god sti og videre i relativt lettgått terreng. Ved Ussålega tar en av fra sti ned mot venstre og sørvest. Krysser elva og fortsetter i terrenget mot Urdeviksvatnet. Langs vannet er det ganske mye vegetasjon/kratt som gjør det noe vanskelig fremkommelig (spesielt med tung sekk). Det beste er dersom en klarer å følge et lite sauetråkk som først starter nede ved vannet og deretter går litt opp i høyden bortover mot Hestebu. Når en endelig nærmer seg Hestebu (Statskog hytte) flater det ut og blir lettere fremkommelig. Brukbar lavoplass ved vannet et stykke forbi hytta.

Er en i dette området er selvfølgelig Urdalsknuten et naturlig mål. Se også egne turbeskrivelser for Urdalsknuten (sommer og vinter) fra Rosskreppfjorden. Fra området Hestebu sør langs Vatnemillom. Lengst sørvest er det en bro hvor en kommer over i retning Krørrehytta (Statskog). Fra hytta kan en velge flere alternative ruter, men denne gang ble skaret opp fra Krørre valgt. Så er det bare å forberede seg på bratt oppstigning og ta nødvendige pauser underveis hvor en kan nyte den flotte naturen her. Etter den bratteste oppstigningen følger en terrenget mot vest til selve toppen på 1434 moh. Trist at store deler av varden nå (2010) var ødelagt, sannsynligvis av værforhold i løpet av vinteren. Ned fra toppen valgte vi denne gang å fortsette nedstigningen fra nord-siden av toppen. Kom ned i småvann og vassdrag i vestre del av litla Botnsvatn. Deretter videre øst langs vann tilbake til lavoplass i området Hestebu.

Neste dag ønsket vi å se Revsdalen og bestige nordre Skammestigen og Skammevarden. Bratt opp i terrenget nord for Hestebu. Deretter videre nord i terrenget og krysser turistforeningsløype til Kringlevatn th. Nordre Skammestigen ligger lenger nordøst og vi har utsikt ned Revsdalen og Revsvatnet til venstre mens vi fortsetter. Etter en kort visitt på toppen, fortsetter vi videre i samme retning. Først nedover før en starter en langdryg oppstigning oppover Skammefjell. Fascinerenede med store mengder hvite krystallsteiner (?) som ligger strødd over store områder. Passerer også noen store steiner som på avstand minner om snøfonn. Selve Skammevarden på 1418 moh er stor og flott der den stolt reiser seg over en større steinblokk. Utsikten er fantastisk! Urdalsknuten har lenge vært en favoritt, men må nok se seg slått av utsikten i alle retninger fra Skammevarden. Her skulle en hatt et oversiktskart i liten målestokk over hele Sør-Norge. Tilbaketuren valgte vi litt lenger sør i terrenget langs Skammefjellet med fin utsikt ned til Skammevatnet før vi krysset turistforeningsløype og tilbake til området Hestebu.

Hvor krevende?

Krevende tur, spesielt med tung sekk pakket for telt/lavo og nødvendig proviant. Har du god tid, kan en dele turen inn til Hestebu fra Berg i Valle i et par dagsetapper. Fra Bossbu th må en regne med ca 3 timer inn til Hestebu hvor terrenget etter turistforeningsløypa er mest krevende. Har du startet fra Berg i Valle, må du plusse på ca 5 timer så det blir en solid dagstur med tung sekk.

Beskrevet rundtur fra Hestebu opp Urdalsknuten og tilbake er en god dagstur, men da har en hatt god tid til å nye naturen og forhåpentligvis dyrelivet. Dagsturen fra Hestebu til Skammevarden er ikke like lang og krevende, men det går fort 6-7 timer inklusiv pauser.

Rjuven er et flott fjellområde med mange flotte topper, daler, vann og dyreliv. En har aldri noen garanti for å oppleve dyrelivet på nært hold, men ekstra kjekt når en er heldig som denne gang og får se store reinsdyrflokker og rypekull i tillegg til fjellhare og rødrev.

Litteratur

Ingen som jeg vet om, men Turistforeningen har naturligvis beskrevet turløype for strekningen Bossbu th til Kringlevatn th.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)