Skinansfjellet

Skinansfjellet (279 moh)

Hvor

Hå kommune.

Eikeland mellom Brusand og Kartavoll. Når en kommer fra Brusand, ta til høyre mot Eikeland (skiltet) ca 1 km etter Matningsdal. Kan være greit å parkere etter et par km der veien deler seg til Eikeland gard og ned til vannverket ved Hagavatnet.

Beskrivelse

Turen starter ned grusvei forbi tunnelinngang til vannverket og videre mot Hagavatnet. Fortsett langs grusvei forbi første deming som nå ligger på venstre side og videre frem til neste demning som en må gå over. Kommer nå ut i terrenget og følger stien som går litt i høyden langs vest-siden av Hagavatnet. Nå kan en se stor varde på Skinansfjellet mer eller mindre synlig hele turen. Stien er ikke alltid like synlig og god, men nødler viser vei helt opp. Når du kommer til tredje demning er du godt over halveis. Fra nå av er det mer stigning oppover uten at det byr på alt for store kraftanstrengelser. Før en når selve toppen skal en holde stien til venstre med varden i syne på høyre side og ikke gå opp siste stigning før en nesten har varden rett opp til høyre. På toppen av Skinansfjellet (279 moh) får du god oversikt over store deler av sør-Jæren. Dette er en av mine favoritturer i Hå kommune og kan anbefales alle.

Hvor krevende?

1 - 1,5 time hver vei i relativt lett terreng. En flott topptur som ikke er spesielt krevende, men det går fort 3 timer totalt inklusiv pauser. Turen er ikke merket, men nødlet langs store deler. Følg med på kartet og turbeskrivelsen, så er det ikke vanskelig å finne frem.

Litteratur

Helgeturen 3, Stavanger Aftenblad

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)