Skrubbsbu

Skrubbsbu, Skrubbsnuten og Mannhatten

Hvor

Sirdal- og Ryfylkeheiane.

Ådneram. Lite parkeringsmuligheter i nærheten av bom til Suleskarveien dersom du ikke har avtale med hytteeigere/grunneigere.

Beskrivelse

Turen starter forbi bom øverst i Ådneram hvor veien er vinterstengt. I første sving etter bom forlater vi vei og skuterspor for å gå ut i terrenget nord et lite stykke før vi setter kurs nordøst i retning Melrakktjørnene. Videre nordøst mot Skjerevatni hvor vi krysser vinterløype mellom Håheller og Taumevatn. Nå skal vi mot nord og opp på østsiden av Bekkjedalsknuten (1192 moh). Litt bratt ned mot nord før vi renner ned Botnsdalen østover. Over Botnsvatnet og ut på Rosskreppfjorden langs Botnsåni eller på over lite høydedrag på nordsiden av Botnsåni før vi renner ned på fjorden. Krysser Rosskreppfjorden mot nordøst til Kverevassheii. På nordsiden av Kverevassheii går det østover og frem til Skrubbsbu som er Statskoghytte. Hytta må forhåndsbestilles for overnatting. Nøkler kan hentes bl.a i Fjellbutikken på Ådneram. Skrubbsbu kan være et fint utgangspunkt for andre turer i området. Det er kort skitur opp på Mannhatten (ca 1120 moh) og Skrubbsnuten (ca 1060 moh). Videre tar det ca 1 time nord til Svartenut turistforeningshytte. Ikke minst frister en lengre dagstur opp til Urdalsknuten dersom været tillater det, se egen turbeskrivelse til Urdalsbu og Urdalsknuten.

Alternativ rute inn til Skrubbsbu er å følge skuterspor fra Ådneram inn til Austre Flogvatn og deretter sette kurs mot Håhellervatnet og over midterste demning på sørsiden av Rosskreppfjorden. Deretter på langs nord over fjorden til Kverevassheii.

Hvor krevende?

Ganske lang og krevende skitur hvor en bør ha nødvendig utstyr og erfaring. Dette området er uten kvista skiløyper og det er relativt lang avstand til nærmeste turisitforeningshytte. Vær alltid sikker på at isen er trygg og spesielt overgangen mellom fastland og fjorden. Inn til Skrubbsbu må du regne med 6 - 7 timer med tung ryggsekk.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)