Skykula

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Store Skykula (906 moh)

Hvor

Toppen ligger på grensen mellom Bjerkreim kommune og Eigersund kommune.

Sving av til Bjerkreim sentrum fra E39. Følg skiltet vei til Lauperak, men ikke kjør ned til selve garden som ligger nede ved Ørsdalsvatnet. Sving i steden av til høyre inn mot hyttefelt. Parkeringsplass ved Skineldvatnet.

Beskrivelse

Turen opp spaserer vi gjennom bom og følger anleggsvei helt opp. Begynner å bli en del år siden jeg var her sist, men mener at anleggsveien går helt opp til toppen selv om veien ikke vises på noe kart. Store Skykula gir flott utsikt, men militære radaranlegg og andre kommunikasjonssendere ødelegger en del av naturopplevelsen. Anbefaler derfor å ta rastepausen et lite stykke nedenfor toppen og anleggene. Fortsett litt nordvest hvor en kommer inn på sti som går nedover vest mot Bjørnvatnet. Alternativt til nevnte sti, kan en bare følge terrenget vest fra toppen og følge småvann og bekker som fører ned mot Bjørnvatnet. Passerer en hytte som ligger idyllisk til ved et lite vann. Videre ned vest hvor en kommer inn på nevnte sti på nordsiden av Bjørnvatnet. Deretter går sti sør langs vannet og etter en stund kommer vi til siste bratte etappe i samme retning ned til parkeringsplassen.

Hvor krevende?

Ganske mye stigning, men oppturen går greit på anleggsvei. I foreslått turbeskrivelse bruker en lenger tid på nedturen. Det skyldes først og fremst at en her går på sti og i terrenget, men også at denne etappen utvilsomt gir den fineste naturopplevelsen og skal nytes underveis. Siste turen min her opplevde vi en solnedgang som iallefall jeg ikke har sett maken til. Hele rundturen tar ca 4 - 5 timer. Da har du tatt det rolig oppover veien og hatt minst en god pause.

Litteratur

Opplev Dalane, Stavanger Turistforening

Vardeturen, Stavanger Aftenblad

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)