Solbjørgfjellet

Solbjørgfjellet (728 moh)

Hvor

Madlandsheia i Gjesdal kommune.

Fra Ålgård på E39, sving inn til venstre etter Limavatnet og følg vei mot Brekko og Madland. I steden for å svinge ned mot Brekko fortsetter vi på vei frem og til endes hvor det er stor opparbeidet parkeringsplass etter passering av noen grinder.

Beskrivelse

Turen starter på sti fra parkeringsplassen i retning nordøst mot Røde Kors hytta i Madland. Videre forbi hytta på merket sti opp i terrenget. Kommer opp på en liten høyde med fin utsikt ned mot Fiskertjørna og Rundetjørnnuten. Stien fortsetter ned i terrenget og vi krysser Fisketjørna på det smaleste partiet. Deretter langs nordsiden av vannet mot vest før vi vender nord og kommer inn på sti. Turen fortsetter nå nord i lettgått terreng med Rundetjørnnuten på høyre side. Krysser bekk på nordsiden av Rundetjørnnuten. Nå begynner stigningen opp mot Solbjørgfjellet. Vi valgte å gå litt nordøst og kom først opp på en nabotopp på 734 moh. En kort pause og bilder før turen fortsatte i terrenget mot vest og selve Solbjørgfjellet. Kamerautstyr ble godt pakket ned for store nedbørsmengder kom nå innover Madlandsheia.

Nedturen litt vest fra Solbjørgfjellet og ned til kryssing av bekk. Deretter tilbake, men for å få en liten rundtur, fortsatte vi på stien sørover på vestsiden av Fisketjørna. Kommer da til Fossbekken og helt ned til parkeringsplassen.

Hvor krevende?

Middels krevende og lang topptur. Relativt lettgått terreng, men stigningen opp mot Solbjørgfjellet og nabotopp merkes. Det går ca 1,5 timer opp og noe kortere tid tilbake. Beregn 3 - 4 timer på rundturen med noen pauser.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)