Stølafjellet

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Ristenuten (486 moh) på Stølafjellet

Hvor

Fra Lomeland i Gjesdal kommune.

Sving av fra E39 etter Ålgård på FV 45 mot Oltedal og Sirdal. Liten parkeringsplass på venstre side ved avkjørsel opp til gard på Lomeland før en kommer til Oltedalsvatnet.

Beskrivelse

Turen starter opp til gardstun på Lomeland og langs kjerrevei til høyre like før bolig. Kommer opp i typisk kulturlandskap og lettgått terreng selv om det stiger noe. Krysser steingard og kommer over på traktorvei som går opp mot nord i terrenget. Etter et lite stykke forlater vi traktorvei og fortsetter i terrenget mot nord. Vi skal opp i dalen en ser lenger nord. Nå begynner stigningen å bli betydelig brattere. Det er ikke sti her og noe ulendt terreng å gå i. En fordel hvis en finner et dyretråkk som en kan følge opp i terrenget. Følger en bekk et stykke oppover dalen. Når en omsider kommer opp i dalen, svinger en av i terrenget til venstre mot nordvest og sikter seg inn på den høyeste toppen med liten varde. Flott utsikt fra Ristenuten og Stølafjellet i alle retninger.

Nedturen omtrent samme vei, men vi følgte traktorveien helt ned til gard litt lenger vest og deretter ut på FV 45 noen meter tilbake til parkeringsplassen.

Hvor krevende?

Litt småkuppert enkelte steder og relativt bratt stigning. Bruker ca 1 t opp til toppen. Nedturen noe raskere.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)