Stavskard og Bossbu

Stavskard th og Bossbu th

Hvor

Sirdal- og Ryfylkeheiane.

Berg i Valle (Setesdal). Opparbeidet parkeringsplass mot betaling etter å kjørt et godt stykke opp fra Berg på smal svingete grusvei. Parkeringsplassen ligger på høyre side og ikke i enden av veien.

Beskrivelse

Første etappe på turistforeningsløype inn til Stavskardhytta starter gjennom skogsterreng og blir mest en transportetappe (dersom du ikke skulle være heldig å møte elg, hjort eller lignende). En del fuktige myrparti. Etter å ha passert en hytte etter ca 1 time åpner terrenget seg noe. Passerer Tverrfjellet og krysser vassdraget før en følger sti langs vest-siden av Rennevatnet. I enden av vannet er det kun noen hundre meter igjen til Stavskard th.

Fra Stavskardhytta fortsetter turistforeningsløype nord opp i terrenget. Noe bratt oppstigning, men fin utsikt tilbake i dalen underveis. Enda lenger oppe på høyeste parti etter ca 1 time er det flott varde og utsikt i flere retninger. Videre mot vest på god sti og nå går det jevnt nedover. Fin plass i området fra Fiskespranget og ned til idylliske Svellingsstøylen. Fra her flater det enda mer ut mot vest og er et lettgått terreng å gå i hvor du fort legger mange km bak deg. Passerer et par hytter langs Låghellervatnet ca 1 km før Bossbu th. Hytta ligger fint til bak en liten høyde og med fin utsikt over Botnsvatnet mot Rjuven. Se egen turbeskrivelse for Rjuven.

Hvor krevende?

Relativt lettgått tur på godt oppmerket turistforeningsløype. Enkelte bratte partier, spesielt midtveis til Stavskardhytta og oppstigningen etter hytta. Ca 2 t inn til Stavskard th og deretter ca 3 t til Bossbu th.

Litteratur

Turistforeningen har naturligvis beskrevet turløype for hele turen.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)