Svartaknuten

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Svartaknuten (499 moh) og Ognavatnet

Hvor

Mellom Runaskaret og Vikeså i Bjerkreim kommune.

Fra Bue og Runaskaret, kjør sør i retning Vikeså på E39. Parkering på rasteplass langs E39 ved Storrsheivatnet.

Beskrivelse

Turen starter ved å krysse E39 fra rasteplassen (pass opp for trafikken!). Over gjerde og opp i terrenget på sørvest langs bekk som renner ned sør for gard. Kommer etter hvert opp på en traktorvei og tar mot venstre i retning sør. Denne traktorveien følges et stykke (ca 10 min), men på det høyeste punktet (ved grind) tar en av til høyre på sti i terrenget mot nordvest. En skal altså ikke følge traktorvei videre ned i retning Svela. Følg rødmerket tursti. Vær obs når det flater litt ut da merket sti dreier mot venstre og ikke følg sauetråkk rett frem mot nord. Deretter følges merket sti videre i variert terreng før siste etappe opp på toppen fra sørøst-siden. Flott utsikt.

Vi ønsket en rundtur og fra toppen gikk vi i terrenget utenfor sti i retning nord. Følgte terrenget nedover i retning Syltretjørni. Kom ned på traktorvei og kraftlinje og tok til venstre mot vest. Inn i skogen på skogssti gjennom et gjerde nord for Ognavatnet. Kan følge terrenget delvis gjennom skogen, men anbefales å følge sti til merket skilt mot Ognavatnet. Hjemturen gjennom gardstun og ned på E39 hvor vi måtte gå langs veien. Ikke ideelt å starte og avslutte turen langs E39, så et alternativ kan være å starte på Svela-siden etter Vikeså.

Hvor krevende?

Ikke spesielt krevende topptur, men det stiger en del og en del av beskrevet tur går uten sti. Brukte en liten time opp til toppen fra E39. Deretter en god halvtime ned til Ognavatnet. Siste etappe ned til rasteplass ved E39 gikk også på en god halvtime.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)