Trollhaugknuten

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Trollhaugknuten (376 moh)

Hvor

Time kommune med start i Gjesdal kommune.

Indre Sikvaland mellom Undheim og Ålgård. Fra Undheim passeres Knudaheio og Tjålandsvatnet. Videre forbi Ytre Sikvaland og over til Gjesdal kommune og Indre Sikvaland. Sving av til høyre mot Holmaholen og følg denne veien nesten frem til Holmaholen gard. Parkering langs veien i siste bakke før gard. Du er nå i Gjesdal kommune, mens Trollhaugknuten ligger i Time kommune.

Beskrivelse

Turen starter opp en skråning sør fra veien. Det er ikke merket løype eller sti, men du finner flere gode sauetråkk i kulturlandskapet som fører i riktig retning. Trollhaugknuten kommer raskt til syne sør-øst. Et gjerde må klyves over og du er nå i Time kommune og Trollhaugknuten naturreservat. Nå er det bare til å følge terrenget opp til toppen med varde. Her er det flere småtopper, så det er bare til å ta for seg en etter en etter behov. Fin utsikt i alle retninger med bl.a Sikvalandskula mot nord-vest og Måkaknuten sør-øst. Lenger sør ligger store myrområder, og dersom en velger å fortsette over dette området så kan en f.eks forlenge turen mot sør-vest og komme ned til Låglia.

Hvor krevende?

Ca en halv time bruker du opp. Da har du også hatt tid til å bestige de andre småtoppene i området. En rundtur på en time i terrenget gir dermed mye fin utsikt over området som er et naturreservat. Så er det bare opp til en selv hvor lang en ønsker å legge rundturen. Lite krevende tur som passer for hele familien, men det er ikke merket løype/sti.

Litteratur

Ingen som jeg vet om.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)