Ulvarudlå

Ulvarudlå (418 moh)

Hvor

Time kommune.

Tjåland mellom Undheim og Ålgård. Fra Undheim og forbi Knudaheio, sving opp til høyre mot Tjåland før Tjålandsvatnet. Følg vei innover til liten parkeringsplass innerst før gjerde.

Beskrivelse

Turen starter over bekk og sør på merket traktorvei langs en dal hvor bekken renner ned. Etter en stund går traktorvei bratt opp til venstre og du begynner å komme opp i høyden. Når du passerer Fiskelaustjørna på høyre side, nærmer du deg kryss hvor traktorvei kommer opp fra Aurenes. Her skal vi opp på sti til høyre i terrenget. Nå går sti sørover sakte men sikkert oppover i terrenget til du etterhvert får øye på toppen med varde. Fra toppen har du flott utsikt over store områder og det er bare å beundre arbeid som er lagt ned i lange beine steingarder bl.a sør mot Hellevatna.

Ned på samme sti, men for å få en rundtur, tar vi ned på traktorvei til høyre ved stikryss og fortsetter ned mot Aurenes. Nede ved Aurenes følger vi sti langs Tjålandsvatnet vest mot Tjåland.

Ovennevnte rundtur anbefales, men turen kan kortes ned noe ved å gå opp til toppen tur/retur fra enten Tjåland eller spesielt Aurenes som er noe kortere.

Hvor krevende?

Du må regne med 2 - 3 timer på hele rundturen inklusiv pauser. Er det fint vær, må du plusse på enda litt for å nyte utsikten fra toppen. Første etappe på traktorvei er enkel, men det kreves litt ekstra på siste etappe opp mot toppen. Men med litt tålmodighet i de verste motbakkene går det fint, og turen kan anbefales for de aller fleste. Korteste og enkleste alternativ er som sagt tur/retur fra Aurenes.

Litteratur

100 utvalgte turer, Stavanger Turistforening.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)