Urdalsbu og Urdalsknuten

www.turinspirasjon.net © 2015

ansvarlig redaktør: Hermund Haugland

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Urdalsbu og Urdalsknuten (1434 moh)

Hvor

Sirdal- og Ryfylkeheiane.

Suleskard vei mellom Ådneram og Brokke i Setesdal (vinterstengt vei). Fra Ådneram forbi Håhellarvatnet med demningen til Rosskreppfjorden ruvende på venstre side. Inn på annleggsvei og ned til båtrampe øst for største demning. Rosskreppfjorden er ca 1 mil lang, så hvis en ikke har båt, må en belage seg på en lengre gåtur på turistforeningssti på østsiden av fjorden via Svartenut turistforeningshytte. Videre i retning Bossbu turistforeningshytte vender en vest mot Gjuvvassåni og Urdalsbu. Kan være problem å komme over Gjuvvassåni dersom en kommer til fots.  Se egen turbeskrivelse for området på vinter (Urdalsbu og Urdalsknuten skitur).

Beskrivelse

Båtturen over Rosskreppfjorden tar ca 1 time. Vær forsiktig dersom det blåser og heller utsett båtturen da bølgene kan bli svært krappe på dette store vannet. Turen opp til Urdalsknuten tar utgangspunkt fra Statskoghytta Urdalsbu. Følger bekk nord og opp langs Urddalen et stykke før en vender bratt opp mot vest til venstre. Vi skal opp på fjellryggen på vestsiden av Urddalen. Deretter følger en fjellryggen mer eller mindre hele veien oppover mot nord. Det stiger bratt jevnt og trutt, så en bør unne seg en pause og nyte den flotte utsikten mot sør (foreløpig). En ser fremdeles ikke selve toppen av Urdalsknuten og skal over et flatt parti med litt nedoverbakke før en fortsetter stigningen. Selve toppen kommer til syne når en nærmer seg slutten av turen. Bratt terreng opp siste del.

Urdalsknuten er den høyeste toppen i Sirdal/Setesdal med sine 1434 moh. Utsikten er bare fantastisk. Hvis være tillater det, er det bare å finne igjen kjente landemerker over store områder. Hilleknuten, Rosskreppfjorden, Napen, Snønuten osv.

Fra Statskoghytta Urdalsbu er det også andre fine turområder som f.eks oppover Gjuvvassåni og Gjuvvatnet. Se også egen turbeskrivelse til Urdalsknuten fra Hestebu.

Hvor krevende?

Ganske krevende tur i bratt terreng. Blir derfor veldig avhengig av hvor god fysisk form en er i, men en bør regne 4-5 timer tur-retur fra Urdalsbu.

Litteratur

Ingen som jeg vet om, men Turistforeningen har naturligvis beskrevet turløype mellom Øyuvsbu og Svartenut.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)