Vådlandsknuten

epost: hermund.haugland@turinspirasjon.net

Vådlandsknuten (811 moh)

Hvor

På grensen mellom Gjesdal kommune og Bjerkreim kommune.

Madland i Gjesdal kommune. Fra Ålgård på E39, sving inn til venstre etter Limavatnet og følg vei mot Brekko og Madland. I steden for å svinge ned mot Brekko fortsetter vi på vei frem og til endes hvor det er stor opparbeidet parkeringsplass (betaling ved grind/gard før selve parkeringsplassen).

Beskrivelse

Turen starter nord fra parkeringsplassen opp langs Fossbekken. Videre på lettgått sti nordøst frem til stikryss mot hver side av Fisketjørna. På denne oppturen velger vi nordsiden og følger sti langs hele vannet som nærmest er tredelt. Store deler av Madlandsheiane er dessverre blitt mye gjengrodd de siste årene og har resultert i delvis kratt og stier som ikke lenger er så godt oppgått. Det er allikevel relativt lettgått terreng her og lett å finne frem. I østre ende av Fisketjørna skal vi følge sti opp i terrenget langs bekken mot øst. Når du kommer opp stigningen, ser du Vådlandsknuten tydelig lenger øst. Nå har du bare et lite stykke igjen i småkuppert terreng før du kan bestige toppen. Vådlandsknuten kan by på flott utsikt i alle retninger.

Nedturen starter på samme sti, men ved østre ende av Fisketjørna velger vi å følge sti langs sørsiden av vannet. Ved midtre del av vannet følger vi sti ned mot venstre i sørvest retning og passerer hytter hvor det tidligere var alpinanlegg før vi kommer ned til parkeringsplassen.

En annen fin alternativ rundtur er på nedturen å gå på merket sti mot nord fra toppen mot Rolighetsvatnet og deretter følge sti mot vest og Maribakken.

Hvor krevende?

Middels krevende topptur. Ikke spesielt bratt, men enkelte tyngre partier med mye kratt etc som kan være tungt for de minste. Det går 3 - 4 timer på rundturen avhengig av pauser.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)