Vallresknuten

Vallresknuten (885 moh)

Hvor

Gjesdal kommune.

Fv 45 fra Dirdal mot Byrkjedal og Hunnedalen. Sving av mot Gilja mellom Dirdal og Byrkjedal. Deretter opp til høyre i stedenfor å kjøre rett frem gjennom tunnel (som går til Frafjord og Eikeskog/Månafossen). Følg vei opp og inn til Giljastølen skitrekk. Videre på grusvei forbi campinghytter og parkering før bom.

Beskrivelse

Turen starter på på grusvei etter bom mot selve trekket. Deretter opp i terrenget på sti/kjerrevei i Leirbødalen parallelt med skitrekket. Når du er ca oppe ved toppen av trekket (i en høyresving), går det videre på mindre synlig sti opp i terrenget til venstre. Videre oppover i terrenget med bratt fjellside på venstre side. Når en kommer opp her, svinger stien til venstre mot nord og går videre på vestsiden av Måkavatnet og deretter rundt på nordsiden. En kan nå etterhvert se toppen av Vallresknuten mot øst. På nordsiden av vannet er det en liten hellar. Videre i terrenget mot øst og mellom to mindre vann. Ned i en liten tverrgående dal før siste stigning mot toppen i samme retning.

På toppen av Vallresknuten (885 moh) er det en imponerende utsikt i alle retninger. I retning sør ser en godt karakteristiske Vinjakula (se egen turbeskrivelse).

Hvor krevende?

Middels krevende topptur som er fullt mulig å bestige for de fleste som liker å gå i terreng. Du må regne ca 1,5 t opp og 1 t ned i brukbart tempo pluss pauser. Er været godt, så sett av minst 4 t på hele turen.

Litteratur

Ingen som jeg vet om, men står beskrevet på Gjesdal kommune si nettside.

Kartbilde (Kilde: Statens kartverk NE12000-221010sas)